26 Ocak 2009 Pazartesi

İngiltere’den bir kalıp kontrolü anısı - Ömer Haldun Ergun

İngiltere’den bir kalıp kontrolü anısı
Ömer Haldun Ergun

İnşa ederken, sonsuza dek dursun diye inşa ettiğimizi düşünelim
John Ruskin

Şantiyelerde yaşanarak edinilen mesleki deneyimlerin kitap haline getirilerek yayınlanması gayretinizin, statik, betonarme, mukavemet v.b. gibi okulda görülen proje derslerinin en azından eşdeğerinde, hatta pratikte yaşanarak görülen meşakkatli şantiye mühendisliği eğitiminin, mühendislik hizmetleri bütününün en önemli dalını teşkil ettiği bilincinin, mesleklerine gönül vermiş genç mühendislere bu yolla (kitap halinde) aktarılmasında çok büyük bir fayda sağlayacağına şimdiden eminim. Kitaplardaki formüller uygulanmadıkları yerlerde unutulacak, halbuki mesleki "ANILAR" pratiktede geçerli olduğu için hafızalarda unutulmak yerine daha da çok yer edecektir.

Ben 1977 Ankara Dev. Müh. Mim. Akademisi mezunu İnşaat Mühendisiyim. Okuldan çıkar çıkmaz başladığım şantiye mühendisliği tecrübelerimi; öncelikle küçük şirketlerde çalışarak, sonraları daha ciddi büyük kuruluşlarda daha geniş zaman dilimlerinde hizmet vererek (Emek İnşaat A.Ş.gibi) ve en sonunda da Enka Holding ile Fransız Lyonnasie des eaux şirketlerinin ortaklığından (joint venture) mezun olarak noktalamış bulunuyorum. Yani noktalamış derken, bir şirkette sabah 7'den akşam karanlığı da dahil geç saatlere kadar beton dökülmesine komuta etmek, Cumartesi, Pazar, bayram tatili demeden çalıştığım dönemleri yaşım icabı noktalamak zorunda kaldım. Şu anda küçük bir ilçede bilirkişilik görevi alarak yavaş, yavaş emeklilik yaşamına hazırlık yapıyorum. Bu arada yine de villa v.s, gibi oyuncak gibi küçük ve kolay ve zevkli inşaalar yapmakta aynı hazzı tattırıyor bana.

Buraya kadar kendimden çok uzunca bahsettim. Şimdi gelelim, genç nesillere faydalı olabilecek en sivri bulduğum anıma:

1994 yılında İngiltere’de İnşaat Mühendisi olarak iş aramaya başladım. O zaman için İngilizcem (özellikle teknik bakımdan) mükemmel olmadığından dolayı, daha ziyade proje okumama güvenerek aplikasyon (bina aplikasyonu) dalında iş aradım Hangi firmaya başvurduysam sordukları sorular hep aynı idi: hangi topoprafik aletleri kullanıyorsun? Hatta markasına kadar istiyorlar, çünkü orada şantiye mühendisliği (aplikasyon için) saat ücreti ödenmek suretiyle yapıldığından, başka marka ve modelde bir alete adaptasyonununuz vakit kaybı olarak düşünülüyor (çok kısa süreli işler için). Yani sizi mühendislik ajansları vasıtası ile kiralıyorlar. Bu süreler bazen 3 aylık veya maximum 6 aylık sürelere işin olduğu gibi, bir günlük bir iş için de arandığınız oluyor (mesela lüks bir villanın havuz aplikasyonunu 7-8 saat içinde bitirip evinize gidiyorsunuz).

Velhasıl, orada topoğraflık diye ayrı bir meslek dalı yok. Alet kullanmayan şantiye mühendisi de yok. Böylece ben de Londra Heathrow Havaalanı çok katlı otopark inşaatı yardımcı mühendisi olarak başladığım ilk işimde takeometreyi (artık E.D.M veya total station tabir ediliyor) yeniden kullanmayı öğrenirken okulda gördüğümüz topoprafya yaz stajlarını hatırlıyordum.

Bu onların sistemleri, ben burada sistemi tartışmak değil, ancak bunun faydalarını aktarmak istiyorum.Şöyle ki;
Bina inşaatlarında beton dökülmeden önce, takeomerte ile kolon kalıplarının her iki yanından dikliğini (asla şakül ile değil), keza kiriş kanatlarının da ve yine basit bir nivo ile kiriş tabanları ve döşeme tabanının aynı kotta olduğunu (asla su veya hortum teraziler ile değil) saplarsanız; Binanızın betonarmesinde santim şaşma olmayacaktır. Dolayısı ile seviyesi, gönyesi tam ve düzgün olan betonarme bir konstrüksiyonu takiben bunun için de yapacağınız tuğla duvar, yer ve duvar seramikleri, sıva v.s. gibi imalatlar da, aynı düzgünlükte olacaktır.

Beton dökülmeden önce kalıp kontrolunu hortum terazi veya şaküllerle, iplerle değil, yalnızca topoprafik aletler ile yapınız ki, şantiyeci tabiriyle; sonra duvarcı kalıpçıya, sıvacı ve fayansçı, duvarcıya, boyacı sıvacıya küfretmesin!!.

Şaka bir tarafa binamızın gönyesi bozuk ise ustamızın şakülünü veya hortum terazisini değil, o binanın şantiye mühendisini sorumlu tutalım. Yaklaşık 1000 metrekarelik bir tabliyenin beton dökülmeden önce topoprafik aletler ile doğruluğunu kontrol etmek taş çatlasın 45 dakikamızı alacaktır. Ancak verilen bu 45 dakikalık emek, belki inşa edildikten sonra 50-100 yıl yaşayacak bu yapının içinin ve dış cephesinin ayna gibi düzgün olmasını sağlayacaktır. Bildiğimiz gibi ustalar, ekipler binanın belirli safhalarında görev alır ve işlerini tamamlayınca giderler, arkasından diğer bir ekip girer. Ancak bina bittikten sonra yıllar geçse bile bu binayı ben bitirdim diyecekler yine Şantiye Mühendisleri ve Şantiye Şefidir.

Bütün şantiyeci arkadaşlarıma kolay gelsin dileklerimle beraber sevgi ve saygılarımı sunarım.

İnşaat Mühendisi
Ömer Haldun Ergun,
19 Mayıs Caddesi, no:14, Kat -3, Didim
Tel: 0.256.813 38 14 Cep: 0.533.341.04.03

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder