26 Ocak 2009 Pazartesi

Her metrede bir demir noksan… - Firüzan Baytop

Her metrede bir demir noksan…


Danışman olarak çalışırken pek çok Proje müdürü uygulamalarla ilgili uyarılarımızı anlayışla karşıladıkları, hatta yararlanmak için bekledikleri halde kimileri de, sanki cahillikleri ortaya çıkacak diye, yardıma çok gereksinimleri olduğu, hata yapmak tehlikeleri bulunduğu hallerde bile, danışmaktan kaçınıyorlardı.

Afşin-Elbistan termik santalı kazan dairesi ve büyük miktarda betonarme dağıtım kanallarını taahhüt etmiştik. Kanalları mazemeli olarak taşeronlara yaptıracaktık.

Proje müdürü teklifleri almış, kanalları ihale etmiş, sözleşmeyi de imzalamış. Ancak sorum üzerine bana bilgi veriyor. Dosyayı alıp bakıyorum felâket. Fiyatlar o kadar düşük ki bu fiyatlarla o işlerin hiç biri yapılamaz. Hele demir fiyatları hepsinden düşük. Ben ki her zaman ana müteahhit kazanırken taşeron da kazanmalı fikrini savunmuşum, iyice canım sıkılıyor. “Bak arkadaş” diyorum “Bu kadar düşük fiyatlarla bu iş, özellikle demir donatı yapılamaz. Fiyat nerede ise demirin maliyetini bile karşılamıyor. Kısa sürede anlaşmazlığa düşeceksiniz. O zaman bana hiç gelmeyin.”

Aradan bir ay geçiyor. Proje müdürü odama geliyor. “Ağabey” diyor “Taşeron işi yürütemiyor, bırakacak, ocağına düştük”. Şirketin işi. Ben sana söylemiştim, ne halin varsa gör diyemem. Çaresiz bir kaç gün sonra, durumu yerinde görüp, taşeronla konuşmak üzere şantiyeye gidiyorum. İsmi Hasan idi galiba, “Bak” diyorum “sen yaşlı başlı, tecrübeli bir adamsın bu kadar düşük fiyatla nasıl iş alırsın?” Ne cevap verdi biliyor musunuz? “Ağabey işsizdim. Proje müdürü de çok bastırdı”. Soruyorum “Peki nasıl çıkaracaktın?” Mahcup cevap veriyor. “Ağabey, her metrede bir demir noksan koyacaktım, ama kontrol farketti, çok zor durumdayım.” Iyi mi?…

Bir işi kıran kırana pazarlıklarla çıkamayacak, çıkarılamayacak fiyatlarla yaptırmaya çalışırsanız elbette olacağı budur. Taşeron da kazanmak durumundadır. Hele o sıralar başka işi yoksa sizin her dediğinizi zoraki kabul edecektir. Adamı, bu şekildeki –çaresiz –davranışı yüzünden, nasıl suçlayabilirsiniz. Zaten vefat etti. Allah taksiratını affetsin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder