26 Ocak 2009 Pazartesi

Betonun içindeki demirler neden eksilir? - Hayrettin NUHOĞLU

Betonun içindeki demirler neden eksilir?
Hayrettin NUHOĞLU


Acelecilik yavaşlatır
İngiliz atasözü

İstanbul – Suadiye’de 1991 yılında müteahhidi olduğum özel konut inşaatında geçen bir anımı kısaca anlatmak istiyorum.

Şantiyede teknik uygulama sorumluluğunu üstlenmiş bir inşaat mühendisi devre arkadaşım, şantiye şefliği yapıyor. Mühendis olmayan kardeşim de mali ve idari işleri yürütüyor. Güvendiğim çalışkan ve becerikli bir kalfamız var. Çalışan kadro, uyumlu ve huzurlu.

Zemin sağlam, proje yönetmeliklere uygun, malzeme kaliteli, işçilik çok iyi. O halde uygulama da iyi olursa herşey çok iyi olacak. Öyle de devam ediyor.

İnşaatçılıkta beton günü çok önemlidir. Beton dökülme işi bitip son mastar çekilince bütün yorgunluk unutulur. O an ki zevk ve rahatlık tarif edilemez.

O sabah her beton öncesi olduğu gibi çok erken saatte şantiyeye geldim. Şantiye şefine, kardeşime ve kalfaya güveniyordum ama gene de birgün önce herşeye dikkat etmelerini, betondan önce de tekrar kontrol etmelerini tembihliyordum. Erkenden gelmiş olan beton pompa aracının yerleşmeye çalıştığını ve dolu beton kamyonlarının ve ekibin hazır beklediğini gördüm. Son bir defa demir ve kalıba bakmak için dolaşmaya karar verdim. Sonbaharda uçuşan yapraklar genellikle kolon diplerinde yoğunlaştığı için tekrar temizlenmesi gerekir diye düşünürken demirlere gözüm takıldı. Bir eksiklik hissettim. Projeyi isteyip baktım. Yanılmamışım. Perde ve kirişlerdeki demirler eksik, özellikle deprem ilaveleri yoktu. Ama böyle bir şeyin olması imkansızdı.

Yetkili herkesi topladım ve kısa bir konuşmadan sonra durumu açıklığa kavuşturdum. Çok güvendiğimiz kalfa, demirleri çıkarmıştı. İşte kendisine göre mazereti: “ Efendim, demirler zaten çoktu. Hem bu kadar sık demirlerin arasından beton geçmiyor. Altta boşluklar kalıyor. Bu kadardan bir şey olmaz. ”

Vibratör kullanmayı birçok kalfa ve işçi sevmez. Onun için de betonun sulu gelmesini isterler. Ona dikkat edildiğini bildiğim için bizim kalfa başka bir yol denedi. Bütün kontrollerden sonra çıkardığı demirlerin farkedileceğini nereden bilebilirdi ?

Oysa yapı üretim sürecinde görev alan herkes ahlaklı olmak zorundadır. İşini seven akıllı ve becerikli insanlar sadece kendilerine değil yöremize, ülkemize ve milletimize de faydalı olurlar.


08.02.2003
Hayrettin NUHOĞLU
İnşaat Mühendisi – İşletme Uzmanı
İMO 9698 - 22686

2 yorum:

  1. Şantiye anıları,genç mühendislere tecrübe aktarımıdır

    YanıtlaSil
  2. Şantiye anıları,genç mühendislere tecrübe aktarımıdır

    YanıtlaSil