26 Ocak 2009 Pazartesi

“Impossible n’est pas Français” (İmkansız Fransızca Değildir) Firüzan Baytop

“Impossible n’est pas Français”
(İmkansız Fransızca Değildir)
Firüzan Baytop


Bu sözü Napolyon söylemiş, “İmkânsız Fransızca değildir.” Sonradan Alarko’da patronum olan Üzeyir Garih de – sanırım bu sözden esinlenmiş - bize hep söylerdi: İmkânsız şey yoktur, kabul etmiyorum.”

Bursa çarşısı inşaatı, 1958 yılı sonbaharı yanan çarşının yerine Emlâk Bankası adına 3 yerde 900 dükkân inşa edeceğim. Bütün hazırlığımı yapmış, inşaatı 8 taşerona, malzemeleri de gene 8 malzemeciye ihale etmişim. Cumhurbaşkanı Celâl Bayar, Başbakan Adnan Menderes, bakanlar, milletvekilleri dahil büyük kalabalığın katıldığı temel atma töreninde Adnan Menderes (Kendisi ile Ataköy 1. Kısım inşaatından tanışıyoruz) uzaktan bana soruyor: “Şef, ne zaman bitireceksiniz?” diye. “Üç ayda” diyorum ve Menderes, parmakları ile göstererek, Bursa’lılara müjdeliyor “Tam üç ay sonra bugün dükkânlarınızı size teslim edeceğiz. Alkışlar, alkışlar…

Büyük bir hızla işe girişiyorum. Zamanın Bursa Valisi İhsan Sabri Çağlayangil bizimle pek ilgilenmedi ama doğrusu Belediye Reisi Reşat Oyal’ın çok yardımları oldu. Kolay değil üç ayda 1-3 katlı 900 dükkân, 27000 m2 de yol yapılacak. Gece proje çizip gündüz inşa ediyoruz. Ancak mevsim sonbahar. Tam tuğla duvarları çatı betonu altına kadar çıkmışız, Bursa’nın o meşhur lodosu esip pek çok serbest duvarımızı yerle bir ediyor. Hükümet adına bu işi Devlet Bakanı Medeni Berk izliyor. Ben her hafta ilerlemeleri kendisine bildiriyorum. Son raporumda da – çaresiz – kötü haberi yazıyorum: “Çoğu duvarımız lodostan yıkıldı.” İmkânsız gibi görünüyor ama güvenceyi de veriyorum: “Herşeye rağmen inşaatı üç gün sonunda tamamlayıp teslim edeceğim.”

Ve de ettim. Hem de yolları, ağaçları, çim alanları ile. Herkes de şaştı. Zamanın demokrat hükümetinin amansız muhalifi Akis dergisi bile açılıştan birkaç gün sonraki sayısında şöyle yazıyordu: “Hayrettir, Demokrat Parti ilk defa bir sözünü, hemde tam zamanında yerine getiriyor” (Plaj inşaatı gibi Bursa çarşılarını da 3 ayda tamamlamamdaki hız, bana ün kazandırdığı gibi artık benim için bir amaç oldu. Ömrüm boyu hep aceleci idim, hep hızı kovaladım. Çünkü hız, süresinden önce bitirme, direkt kârlılıktır. Fevzi Akkaya boşuna söylememiş, “Fiyatların ne kadar iyi olursa olsun güvenme, fiyatı bırak hıza bak” diye)

Ben bir mükâfat bekliyor değildim. Ama olmazı olur yapmanın karşılığı kısa sürede geliyor. Ataköy 2. kısım şantiye şefliği.

Firüzan Baytop
Y.Mimar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder